Uluitoarea ipoteza greceasca: Sfantul Apostol Andrei a petrecut in Dacia 20 de ani!
Un
interviu acordat de ziaristul grec George Alexandrou, autorul uneia
dintre cele mai vaste monografii dedicte Apostolului Andrei (pe care il
praznuim pe 30 noiembrie), intitulata “El a ridicat crucea pe geata”,
jurnalului ortodox de credinta si cultura “Drumul Emausului” din
America, ne dezvaluie un fapt uluitor: Apostolul neamului nostru a
folosit “cartierul general” din Scythia Minor timp de 20 de ani!
In
urma cercetarilor sale, George Alexandrou a constatat ca, din uriasul
puzzle, reprezentat de teritoriul unde se presupune ca ar fi ajuns
Andrei in cele patru calatorii misionare ale sale, lipseste o
“secventa” de 20 de ani, cuprinsa intre intoarcerea lui la Marea Neagra
din Valaamo (Finlanda) pana la plecarea spre Sinopae si de acolo spre
Patras, in Achaia, unde avea sa fie martirizat. Aceasta lunga perioada
de timp, conform celor constatate de Alexandrou, Apostolul Andrei ar fi
petrecut-o in Dobrogea de astazi, unde isi avea ‘”cartierul general” in
Pestera de care traditia i-a legat numele. De aici, ar fi intreprins
calatorii evanghelizatoare in restul Daciei, pe Dunare, in sudul
fluviului, pe malul Marii Negre, dincolo de Prut si chiar in teritorii
mai indepartate. Dupa fiecare asemenea misiuni s-ar fi intors in pestera
sa.
Alexandrou explica aceasta lunga
ramanere a apostolului in Scytia Minor prin faptul ca s-ar fi “simtit
foarte apropiat de daci deoarece erau monoteisti. Potrivit lui
Flavius Josephus, preotii locului erau ca esenienii: virgini, strict
vegetarieni, ca ascetii din desert. Societatea daca era foarte libera,
femeile aveau aceeasi pozitie cu barbatii, spre deosebire de societatea
greco-romana, dacii nu aveau sclavi. De fapt, erau unici in lume la
acea vreme pentru ca nu aveau sclavi. Potrivit traditiilor romanesti si
descoperirilor arheologice, dacii au devenit crestini datorita
Sfantului Andrei insusi, in primul secol. Este firesc sa se fi simtit
ca acasa in randul clerului dac si ca ei sa-l fi acceptat rapid si sa
fie convertiti”, mai spune jurnalistul grec in interviul amintit.
Alexandrou crede ca Apostolul Andrei a iubit acest loc din Scythia
Minor mai mult decat orice, dupa Hristos. “Cred ca Dumnezeu i-a oferit
asta ca o consolare deoarece a avut calatorii misionare foarte
dificile. Avem descrieri ale unor locuri unde nu a fost bine-venit, de
unde a fost obligat sa plece. Lucrurile au fost deseori foarte
dificile, mai ales cand a fost la slavi, unde sacrificiul uman era inca
practicat. Va puteti imagina: Era obosit sa treaca prin astfel de
lucruri si cand a venit la daci… unde grecii si evreii erau acceptati
in aceeasi masura si unde existau preoti sihastri asceti, se intelege
cat de lesne s-a integrat. Putea sa predice, era fericit acolo. De fapt,
dacii credeau ca religia pe care el a adus-o nu era numai mai buna
decat a lor, ci si o continuare a vechii religii. Au privit religia
nativa ca prevestitoare pentru crestinism. Douazeci de ani inseamna mult
si se intelege de ce romanii isi amintesc de el mai mult decat de
alte traditii”, mai spune cercetatorul grec.
A fost Sfântul Andrei martirizat in timpul imparatului Traian?
George
Alexandrou acorda o mare credibilitate traditiilor romanesti despre
Apostolul Andrei, pe care le considera “cele mai de nadejde”. In baza
lor, afirma ca, la vremea martiriului, apostolul ar fi avut 85 de ani,
poate chiar 95. Totodata, cercetatorul grec este de parere ca martiriul
lui nu ar fi avut loc pe vremea lui Domitian sau Nero, conform
traditiilor grecesti, ci la inceputul celui de-al doilea secol, pe
vremea domniei lui Traian, intre anii 95 d.Hr. si 105 d.Hr. El ia de
baza traditiile romanesti si versiunea Sfantului Grigore de Tours a
“Faptelor lui Andrei”, in care se spune ca inainte de martiriu,
apostolul a avut un vis in care si-a vazut fratele Petru si pe Ioan
Evanghelistul in Rai. Aceasta ar putea fi o referire indirecta la faptul
ca apostolii Petru si Ioan murisera deja. Sfantul Epiphanius spune
acelasi lucru, la fel si Pseudo-Abdia, episcopul Babilonului. De altfel,
traditia greaca plaseaza moartea misterioasa a Sfantului Ioan
Evanghelistul din Efes (cum ca ar fi fost ingropat de viu pana la gat si
apoi corpul lui a disparut pur si simplu) in anul 102 sau 103 d.Hr.
“De fapt, exista si acum cantece populare (romanesti n.n.) care vorbesc
despre o intalnire intre imparatul Traian si Sfantul Andrei”,
concluzioneaza cercetatorul.
Cele patru calatorii ale Sfantului Apostol Andrei
Conform
cercetarilor intreprinse de George Alexandrou, Apostolul Andrei ar fi
realizat patru calatorii misionare impresionante, desfasurate intr-un
teritoriu vast intins pe trei continente: Asia, Europa si Africa. Iata,
in sinteza, posibilul traseu strabatut de neobositul propovaduitor:
Prima calatorie: Gaza - Lidda, in Palestina- Antiohia – Ancara-Edessa – Urfa (Turcia, in anul 36 d.Hr.) – Bythinia – Capadocia –Galatia – Pontul grecesc – Armenia – Caucaz – Ierusalim; A doua calatorie: Ierusalim –Antiohia –Cipru (cu vaporul) –Ephes (unde s-a intalnit cu Apostolul Ioan) –Antiohia –Niceea –Pont –Georgia –Parthia (Persia) –prin Kurdistan –Cynocefaloi (azi Balachistan, la granita cu dintre Pakistan si Iran – Sogdiana (azi Samarkand si Bokhara in Uzbekistan – prin Pakistan si Afganistan, pe Drumul Matasii) –Massagetae (China)- Altai – Marea Caspica -Kurdistan – Ierusalim; A treia calatorie: Ierusalim (anul 49, imediat dupa primul sinod apostolic) – probabil Egipt – Etiopia- Marile Lacuri (granita din Tanzania, Uganda, Rwana si Congo) – Zimbabwe – Etiopia- Meroe (in sudul Nilului) –Ierusalim; Aceasta misiune a fost una speciala, pentru ca ea a vizat, in primul rand, salvarea Sfantului Matei, capturat de triburi antropofage din zona actualei Zimbabwe. A patra calatorie: Ierusalim (dupa Adormirea Maicii Domnului) –Pont –Georgia –Caucaz – Marea Azov –Donetk (Crimeea) –Kiev- scitii din Ucraina- posibil Novgorod – Lacul Ladoga (Valaam) – posibil Solovki – posibil Marea Baltica – Scotia – posibil Marea Baltica – prin Polonia si Slovacia –Dacia –Sevastopol – Sinopae –Patras; Se observa ca Pontul grecesc a fost vizat in mod special de Andrei. Adica acele orase porturi de la Marea Neagra infiintate de greci. In acest context, se poate afirma ca apostolul ar fi putut ajunge in Scythia Minor inca din prima sa calatorie, unde ar fi putut lua contact si cu populatia autohtona, adica cu stramosii nostri daci. In decursul anilor, a revenit cel putin de trei ori in zona, de unde, in ultima calatorie, a pornit spre locul martiriului: Patras.
Apostolii au strabatut pamantul in lung si-n lat
George
Alexandrou este un bine-cunoscut reporter international, de origine
greaca, scriitor si comentator politic, absolvent al Universitatii din
Grecia, un fost hippiot si calator pasionat, luptator pentru ecologie. A
fost directorul unui ziar istoric din Grecia, director de emisiuni de
stiri al unui post de radio din Cipru, a coordonat apoi un program
saptamanal de stiri la Radio “Vocea Greciei”, pentru grecii din
diaspora, calugarii greci ortodocsi din Siberia, imigranti din Pakistan
etc. Este casatorit cu Olga, o ucraineanca de origine rusa, si are doi
copii.
Este
autorul cartii “El a ridicat crucea pe ghiata”, un volum de 1.000 de
pagini dedicat calatoriilor Sfantului Andrei, care exploreaza sursele,
traditiile, rutele si culturile apostolului, volum pe care il defineste
ca fiind “un goblen cultural”. Ideea cartii s-a nascut la Manastirea
Noul Valaamo din Finlanda, unde se retrasese sa scrie o carte despre
kalash, descendentii lui Alexandru cel Mare de la granita de nord-vest a
Pakistanului. Acolo s-a gandit insa ca ar fi mai bine sa scrie o carte
despre sfintii karelieni ortodocsi. De la calugari a aflat insa ca
Apostolul Andrei a fost in Karelia. Odata ajuns in Grecia, editorul sau
i-a sugerat sa scrie despre acest apostol. Asa a ajuns sa cunoasca
legende, traditii, obiceiuri, texte etc. despre Andrei, din peste 50 de
limbi si dialecte si a incercat sa vada daca diferitele traditii ale
calatoriilor acestuia se potrivesc geografic si temporal, daca sunt
macar posibile. Acestea toate au fost coroborate cu comentarii scrise
despre vizita apostolului intr-o zona, ajungand sa descopere ca spre
exemplu, “traditia kazahstana se potrivea din punct de vedere geografic
si temporal cu cea sogdiana din Uzbekistan, aceasta era in concordanta
cu cea partiana, iar aceasta se potrivea cu traditia siriana. Era ca
un tren, un vagon dupa altul, pana cand am ajuns sa-mi lipseasca doar
20 de ani”, declara acesta intr-un interviu realizat de jurnalul
ortodox de credinta si cultura “Drumul Emausului” din America. Acesti
20 de ani au fost completati de traditiile si dovezile romanesti. “Cel
mai incredibil lucru a fost acela ca, potrivit vechilor traditii
romanesti, anii pe care i-a petrecut acolo reprezinta exact perioada
care imi lipsea”, spune acesta. In documentarea sa, foloseste traditii
scrise din secolele II si III d.Hr. si este convins ca la acea vreme
apostolii au putut strabate teritorii vaste, dovada fiind calatoriile
din antichitate cunoscute sau hartile lui Ptolemeu, spre exemplu.
Autorul monumentalului volum sustine cu argumente ca marginile
pamantului pana unde le poruncise Iisus ucenicilor sa propovaduiasca
Evanghelia Lui erau foarte exact cunoscute de lumea greco-romana.
Astfel, pentru greci si romani, lumea se termina in abis, la antipozi,
dupa Capul Prasum din Zimbabwe. “Faptul ca apostolii au reusit acest
lucru intr-o oarecare masura este pus in lumina de istoricul Tertullian,
care a scris in 170 d.Hr: “Avem diaconi, avem preoti si avem biserici,
pana la sfarsitul pamantului.” Apoi descrie locurile: Sarmatia, Africa
Subsahariana, Insulele Britanice si Scitia. Teritoriul sarmatienilor,
de exemplu, se intindea de la Marea Caspica la lacul Baikal si de la
Mongolia pana la Siberia”, mai spune cercetatorul grec.
Indreinul kalashilor din Pakistan si Indreanul romanilor
Pentru
realizarea monumentalei sale carti, George Alexandrou a utilizat
traditii orale si texte referitoare la Apostolul Andrei din greaca
veche, greaca moderna, pontiana si calabriana, georgiana, abhaziana,
slavona, sarba, rusa, ucraineana, romana, kalasha, baganda, kurda,
etiopiana amharica, copta, araba, siriana aramaica, turca, turcik din
centrul Asiei, iraniana, bulgara, engleza veche, engleza, germana,
italiana, latina, albaneza, finlandeza, kareliana, armeana si foarte
multe dialecte. A fost impresionat sa descopere la oamenii care vorbesc
kalasha, din Pakistan, prezenta unui mesager al lui Dumnezeu cu numele
de Indrein, si sa constate ca, in romana veche, Sfantul Apostol Andrei
era numit Indrean.
O piesa aparte, care parea a nu completa uriasul puzzle
In
timp ce traditiile separate din Bulgaria, Romania, Etiopia, ale
vechilor aramaici, sirieni, copti, cele din Grecia si cele ale
bisericilor care apartin de Roma, referitoare la Apostolul Andrei, se
potrivesc toate, Declaratia de la Arbroath-Declaratia Scotiana de
Independenta fata de Anglia, din 1320, care spunea ca scotienii au
invatat credinta crestina de la Apostolul Andrei insusi, parea a nu se
integra in uriasul puzzle. Dupa lungi cautari, Alexandrou a descoperit
ca exista in antichitate o ruta care lega Scotia de alte locuri in care
se stia ca fusese Andrei. El a identificat astfel un grup de laponi,
numiti “oamenii foca”, vanatori de balene, care locuiau pe coasta
baltica, unde se stia ca a poposit si apostolul. Acesti laponi au facut
in antichitate comert pe mare, din Scandinavia pana la Hebrides,
Orkney, Insulele Shetland si nordul Scotiei, unde exista un loc numit
St. Andrew’s, care pastreaza si astazi relicve crestine de secole. In
secolul I, Roma capturase sudul Britaniei, iar scotienii si pictii din
nord, presati de inchiderea comertului in sud, au inceput sa foloseasca
aceasta ruta celto-lapona veche, urmata probabil si de apostol. Asa
s-ar putea explica mentionarea categorica a prezentei lui in Scotia in
documentul amintit.
Apostolul nostru era umil si avea simtul umorului
Din
traditiile studiate de George Alexandrou, s-a conturat imaginea si
caracterul omului Andrei. Asadar, apostolul care i-a crestinat pe
strabunii nostri era un om simplu, umil, dar ciudat. Traditiile din
Kurdistan, Valaamo, Etiopia si Persia il descriu la fel. Avea obiceiul
de a fixa pietre mari sau cruci de fier pretutindeni. Cara un baston
imens cu cruce. Era foarte modest si nu umbla cu prea multi discipoli
dupa el. Nu predica multimilor, ca Petru sau Pavel. Aduna putina
companie, precum un staret de manastire. Era in schimb un om cu simtul
umorului. In acest sens, unele surse spun ca, atunci cand a vazut pentru
prima oara saunele slavilor, la Novgorod, ar fi trimis scrisori
prietenilor spunandu-le: ”Acesti slavi sunt niste oameni asa ciudati: se
autotortureaza cu crengi de mesteacan”. Radea cand se gandea la acest
lucru. A calatorit alaturi de crescatorii de reni din Laponia, cu
hunii, a vorbit cu filozofii greci, comerciantii slavi, cunostea
birocrati chinezi, a vizitat triburi primitive din nordul Pakistanului
si pe berberii din desertul Sahara. A calatorit pe jos, cu barci si
canoe, pe cai, pe camile, reni sau elefanti. Fiind foarte modest, nu a
iesit in evidenta alaturi de triada Petru, Iacov si Ioan, desi a fost
“cel dintai chemat”. Credea ca fiecare persoana pe care o intalneste
este insusi Hristos. Traditia copta spune ca a fost persecutat la
antropofagi. De altfel, el a mai fost persecutat in Kurdistan, la
Sinopae in Pont, la Tesalonic, in Chalandritsa, langa Patras. Din
apocrifa “Faptele lui Andrei” reiese ca era un tip inalt, putin aplecat
de spate, cu spancene stufoase, care se intalneau deasupra unui nas
mare. Avea parul ondulat si o barba carunta, care se separa in doua
spre capat. Avea ochii, probabil, albastri.
De ce iconografia il reda intotdeauna batran pe Andrei
In
traditia iconografica, Sfantul Apostol Andrei este redat la fel de
batran ca si fratele sau Petru, desi, potrivit Scripturilor, Sfantul
Andrei era mai tanar decat Petru. Chiar si Leonardo Da Vinci, in celebra
pictura “Cina cea de taina”, l-a infatisat tot in varsta, dupa modelul
icoanelor vechi existente la vremea lui. In Sinai, la Manastirea
Sfanta Ecaterina, unde exista unele dintre cele mai vechi icoane
crestine, Sfantul Andrei este pictat tot batran. Acest lucru se explica
prin faptul ca in iconografie este redat chipul persoanei asa cum a
fost vazut ultima oara. Numai Sfantul Ioan nu este pictat ca un om
batran, deoarece a fost binecuvantat de Dumnezeu sa “salasluiasca pana
cand voi veni”. Toti ceilalti apostoli sunt mereu portretizati la
varsta mortii, intocmai ca si Domnul.
0 commenti:
Trimiteți un comentariu
Cuvinte neplacute si murdare vor fi sterse .